Πέμπτη 29 Ιουνίου 2017

τι κρύβει μέσα της η έννοια των μαθηματικών

Tου Γιώργου Τσιτσιλιάνου*

Έχουν γραφτεί πολλά γι’ αυτή την μαγική λέξη :
 « μαθηματικά»
Θα  προσπαθήσω να προσεγγίσω αυτή την περίεργη λέξη που κρύβει  μέσα της ένα  μυστήριο .
Τελικά τι είναι ;
● Είναι μία παρτίδα σκάκι , όπου η κάθε κίνηση  έχει την σκοπιμότητά της; Για να φτάσεις στον στόχο σου το ταχύτερο;
●  Στηρίζονται σε κάποιους νόμους που πάνω σε αυτούς μπορείς να κτίσεις - δημιουργήσεις νέες θεωρίες και να ερμηνέψεις τα τεκταινόμενα  που  συμβαίνουν γύρω μας;
● Είναι τα εργαλεία   που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για την ανακάλυψη  νέων  γνωστικών αντικειμένων ;
● Αν δεν υπήρχαν αυτοί οι θεμελιώδεις  νόμοι των μαθηματικών  τι θα μπορούσε να έχει συμβεί;  λέω δύο  παραδείγματα « ότι δεν υπάρχουν ευθείες παράλληλες»  ή « ότι δεν υπάρχουν  μόνο 4 διαστάσεις» Ποιες θα ήταν   οι ανατροπές ;
● Είναι ο τρόπος σκέψης ώστε να μπορείς να συνθέσεις  και  να επιλέξεις  την συντομότερη οδό για να φθάσεις στην λύση του προβλήματος; Λέω ένα παράδειγμα « τι σημαίνει η λέξη  πρωτόκολλο που χρησιμοποιούν οι γιατροί για όλους ανεξάρτητα  τους ασθενείς σε ορισμένες παθήσεις   που όμως το DNA του κάθε ατόμου είναι διαφορετικό ;»
● Είναι ο ρεαλισμός να αντιμετωπίζεις την ωμή πραγματικότητα και να δίνεις λύση;
● Είναι  η διορατικότητα να μπορείς να διακρίνεις με τα δεδομένα  που έχεις  αυτά που έρχονται; 
● Είναι η  αρχή ότι για όλα τα προβλήματα υπάρχει λύση;
● Είναι ο διαρκής στοχασμός   του ανθρώπου  με σκοπό να γεννά ιδέες για διάφορα θέματα που τον απασχολούν και επιθυμεί να δώσει λύση; Ή για την αναζήτηση κάτι νέου;
●  Επηρεάζεται ο τρόπος ζωής του ; Η καθημερινή του λειτουργία ;  Η  διαμόρφωση του  χαρακτήρα του; Η συμπεριφορά του;
Εκτίμησή μου είναι ότι όλα τα παραπάνω ερωτήματα συνθέτουν το κλειδί της πόρτας που ακούει στην λέξη «μαθηματικά»
Εκτίμησή μου επίσης , είναι ότι όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν  σε μεγάλο ή μικρότερο βαθμό όλα ή μερικά  στοιχεία που ανέφερα παραπάνω , απλά δεν τα έχουν συνδέσει στο μυαλό τους με την λέξη «μαθηματικά»
Με μία λέξη   « τα μαθηματικά  είναι χάος»  όμως  ο κόσμος αυτός  σε μαγεύει γιατί καταλαβαίνεις πόσο αδαής είσαι.
Συνδέοντας τα ανωτέρω  με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας  στον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών θα έλεγα ότι ο μηχανισμός « μπάζει νερά» και αυτός είναι ο λόγος που ακούς πολλούς  να λένε ότι το μάθημα αυτό δεν «το έχω»  και είναι λογικό αφού η συχνότητα προσέγγισης  στις έννοιες του κάθε ατόμου είναι διαφορετική.
 Ο   μηχανικός τρόπος διδασκαλίας ,χωρίς εφαρμογές και παραδείγματα στους τομείς εφαρμογής των σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και της καθημερινής λειτουργίας , ο συνεχής  περιορισμός της ύλης – εδώ και δέκα  περίπου χρόνια-  με αποτέλεσμα άριστοι μαθητές που εισήλθαν στα ΑΕΙ να τους φαίνονται « κινέζικα» αυτά που τους λέει ο καθηγητής , ο μηχανικός   τρόπος εξέτασης του μαθήματος – οι εξετάσεις πρέπει να  γράφονται με ανοιχτά βιβλία- έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο έλλειμα στην παιδεία μας σε σύγκριση με τις χώρες της ΕΕ, που το πρόβλημα θα το αντιμετωπίσουμε στα επόμενα χρόνια , αν τα «σαΐνια» του υπουργείου δεν το καταλάβουν να το αντιμετωπίσουν το ταχύτερο. 

*Ο Γιώργος Τσιτσιλιάνος είναι Μαθηματικός