Tου Γιώργου Τσιτσιλιάνου*
Έχουν γραφτεί πολλά γι’ αυτή την μαγική λέξη :
« μαθηματικά»
Θα προσπαθήσω να προσεγγίσω αυτή την περίεργη λέξη που κρύβει μέσα της ένα μυστήριο .
Τελικά τι είναι ;
● Είναι μία παρτίδα σκάκι , όπου η κάθε κίνηση έχει την σκοπιμότητά της; Για να φτάσεις στον στόχο σου το ταχύτερο;
● Στηρίζονται σε κάποιους νόμους που πάνω σε αυτούς μπορείς να κτίσεις - δημιουργήσεις νέες θεωρίες και να ερμηνέψεις τα τεκταινόμενα που συμβαίνουν γύρω μας;
● Είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για την ανακάλυψη νέων γνωστικών αντικειμένων ;
● Αν δεν υπήρχαν αυτοί οι θεμελιώδεις νόμοι των μαθηματικών τι θα μπορούσε να έχει συμβεί; λέω δύο παραδείγματα « ότι δεν υπάρχουν ευθείες παράλληλες» ή « ότι δεν υπάρχουν μόνο 4 διαστάσεις» Ποιες θα ήταν οι ανατροπές ;
● Είναι ο τρόπος σκέψης ώστε να μπορείς να συνθέσεις και να επιλέξεις την συντομότερη οδό για να φθάσεις στην λύση του προβλήματος; Λέω ένα παράδειγμα « τι σημαίνει η λέξη πρωτόκολλο που χρησιμοποιούν οι γιατροί για όλους ανεξάρτητα τους ασθενείς σε ορισμένες παθήσεις που όμως το DNA του κάθε ατόμου είναι διαφορετικό ;»
● Είναι ο ρεαλισμός να αντιμετωπίζεις την ωμή πραγματικότητα και να δίνεις λύση;
● Είναι η διορατικότητα να μπορείς να διακρίνεις με τα δεδομένα που έχεις αυτά που έρχονται;
● Είναι η αρχή ότι για όλα τα προβλήματα υπάρχει λύση;
● Είναι ο διαρκής στοχασμός του ανθρώπου με σκοπό να γεννά ιδέες για διάφορα θέματα που τον απασχολούν και επιθυμεί να δώσει λύση; Ή για την αναζήτηση κάτι νέου;
● Επηρεάζεται ο τρόπος ζωής του ; Η καθημερινή του λειτουργία ; Η διαμόρφωση του χαρακτήρα του; Η συμπεριφορά του;
Εκτίμησή μου είναι ότι όλα τα παραπάνω ερωτήματα συνθέτουν το κλειδί της πόρτας που ακούει στην λέξη «μαθηματικά»
Εκτίμησή μου επίσης , είναι ότι όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν σε μεγάλο ή μικρότερο βαθμό όλα ή μερικά στοιχεία που ανέφερα παραπάνω , απλά δεν τα έχουν συνδέσει στο μυαλό τους με την λέξη «μαθηματικά»
Με μία λέξη « τα μαθηματικά είναι χάος» όμως ο κόσμος αυτός σε μαγεύει γιατί καταλαβαίνεις πόσο αδαής είσαι.
Συνδέοντας τα ανωτέρω με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας στον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών θα έλεγα ότι ο μηχανισμός « μπάζει νερά» και αυτός είναι ο λόγος που ακούς πολλούς να λένε ότι το μάθημα αυτό δεν «το έχω» και είναι λογικό αφού η συχνότητα προσέγγισης στις έννοιες του κάθε ατόμου είναι διαφορετική.
Ο μηχανικός τρόπος διδασκαλίας ,χωρίς εφαρμογές και παραδείγματα στους τομείς εφαρμογής των σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και της καθημερινής λειτουργίας , ο συνεχής περιορισμός της ύλης – εδώ και δέκα περίπου χρόνια- με αποτέλεσμα άριστοι μαθητές που εισήλθαν στα ΑΕΙ να τους φαίνονται « κινέζικα» αυτά που τους λέει ο καθηγητής , ο μηχανικός τρόπος εξέτασης του μαθήματος – οι εξετάσεις πρέπει να γράφονται με ανοιχτά βιβλία- έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο έλλειμα στην παιδεία μας σε σύγκριση με τις χώρες της ΕΕ, που το πρόβλημα θα το αντιμετωπίσουμε στα επόμενα χρόνια , αν τα «σαΐνια» του υπουργείου δεν το καταλάβουν να το αντιμετωπίσουν το ταχύτερο.
*Ο Γιώργος Τσιτσιλιάνος είναι Μαθηματικός